pondelok 17. februára 2014

Egyptské okienko #01 - Najzaujímavejšie zaujímavosti

Tákže... Nejak som sa rozhodla, že sem budem dávať aj nejaké "encyklopedické" veci a tak mi teraz napadlo, že idem písať o Egypte.

V blízkej (a možno ďalekej) budúcnosti by som tam chcela ísť. Ešte som tam nebola, ale veľmi ma to láka. Majú krásne umenie ešte zo staroveku. A egyptská mytológia je veľmi fascinujúca. Uctievali mačky, takže sú to moji ľudia!

 

Bohyňa Bastet mala dokonca podobu mačky. Bola ochrankyňou, zo začiatku sa zobrazovala hlavne ako levica. Mala ochraňovať hlavne faraóna a boha Ré, preto ju voláme aj Pani plameňov alebo Reovo oko. Za čias helenizmu sa začala spájať s mesiacom, dovtedy bola spájaná so Slnkom.

Na egyptskej kultúre ma okrem mačiek fascinuje všeličo.

Zobrazovanie postáv bolo veľmi kanonické, hlava sa nachádzala v tele len šesťkrát, zatiaľ čo v skutočnosti sa nachádza až sedemkrát.  Bolo to preto, lebo keď mal cudzinec vidieť takúto postavu, videl niečo, čo sa podobá na človeka, ale nie je to človek, čo by malo vyvolať strach (alebo niečo podobné). Tým si Egypťania získavali istú formu nadvlády. Preto sa umenie totalitných štátov často inšpiruje práve egyptským umením.
Okrem toho sa hlava zobrazovala len z profilu, takisto končatiny, no zbytok tela bol zobrazovaný spredu.
Pre predstavu, boh Ré:


Tiež je veľmi fascinujúce, ako si Egypťania predstavovali posmrtný život a ako si mysleli, že mozog je orgán, ktorý nespĺňa žiadnu dôležitú funkciu. Do hrobov, kde čakalo mumifikované telo, ktoré malo odstránené "dôležité" orgány v kanopských nádobách a ostatné orgány vyhodené, sa vkladali rôzne amulety a hlavne Kniha mŕtvych, ktorá mala mŕtvemu pomôcť s cestou na Onen svet.

No, ale toto mal byť len úvod, takže pokračujeme inokedy. Nabudúce si pravdepodobne povieme niečo o rozdelení božstiev. Ale možno nie. Uvidí sa.

*März*



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára